FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2021

Hur mycket ska man betala i underhåll till utflyttat barn?

Min dotter går sista året på gymnasiet.Hon har valt att flytta hem till sin syster.

Min dotter har förlängt underhållstöd och csn plus att hon jobbar extra på en resturang.

Hon har cirka 5-6000 kr i månaden att köpa kläder nöjen snus för.

Hur mycket ska jag betala i mat där hon befinner sig nu

Tack så mycket

Ser fram emot svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering om föräldrars underhållsskyldighet för deras barn hittar vi i föräldrabalken (FB). Som du säkert vet är du skyldig att svara för din dotters underhåll fram tills det att hon avslutat sin gymnasieutbildning (7 kap. 1 § 2st. FB). Det underhåll som du som förälder är skyldig att stå för bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När underhållsskyldighet bestäms ska man också ta hänsyn till barnets egna inkomster, tillgångar och sociala förmåner (7 kap. 1 § 1st. FB). Det står alltså inte uttryckligen vilken summa underhållsskyldigheten ligger på, utan det beräknas från fall till fall. Vill du se några exempel på uppskattningar av vad barn i genomsnitt kostar kan du söka dig till Konsumentverkets hemsida. På Försäkringskassans hemsida finns också ett formulär som kan användas vid beräkning av underhållsbidrag.

Jag beklagar att jag inte kunde ge ett konkret svar på din fråga, men hoppas ändå att jag kunde bidra med någon klarhet i ämnet! Undrar du över något mer är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Mathea SantessonRådgivare