Hur mycket skatt ska man betala vid husförsäljning?

Hej ,har sålt min fastighet och vid tillfället var inteckningar/pantbrev 925000.Min skuld till bank var 869000.Påverkar det min uträkning av reavinst .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler om skatt vid husförsäljning finner man i Inkomstskattelagen (IL).

När du räknar ut vinsten på försäljning av ditt hus räknas inte lånet med som en kostnad, lånet påverkar inte på något vis vinsten på huset. Vinsten på husets räknas ut genom försäljningspriset – (inköpsvärdet + försäljningskostnader + förbättringsutgifter) = vinst (44 kap 13 § IL). På skatteverkets hemsida finns det hjälp att räkna ut skatten man ska betala (här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare