Hur mycket skatt ska man när man säljer ett hus?

Hej

Vi håller på att sälja vår fars hus. Det är jag och min syster som står som delägare i bodelningen och hans sambo är den andra.

Vad kommer skatten att bli för oss?

Försäljning 1,8 mkr, bygget 1,5, mäklararvode 50000. Vad ska dödsboet stå för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i Inkomstskattelagen (IL).

Från det som du nämnt i din fråga blir vinsten vid försäljningen 1 800 000 – 1 500 000 – 50 000 = 250 000. 22% av detta är 55000 (skatten) (45 kap 33 § IL). Med dessa förutsättningar ska dödsboet alltså betala 55 000 kr i skatt, det kan dock finnas annat som påverkar skatteplikten, tex avdrag för förbättringskostnader om man tex renoverat badrummet.

I dödsboet är huset en tillgång. När man räknar ut värdet på dödsboet lägger man ihop alla tillgångar och drar ifrån alla skulder (även tex skatten som hade kommit vid en försäljning av huset). Dessa skulder ska alltså täckas ur dödsboets tillgångar innan något delas ut i arv, på så vis kan man säga att dödsboet ska stå för skatten vid försäljningen av huset.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare