Hur ofta får jag ta ut partiell föräldraledighet?

Hej, Jag undrar om 10 § "Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår" även gäller vid 6 § Delledighet med föräldrapenning och 7 § Delledighet utan föräldrapenning (såkallad partiell föräldraledighet)? Tacksam för snabbt svar! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Paragraferna du beskriver finns i Föräldraledighetslagen (FLL). I FLL regleras föräldrars rätt gentemot sina arbetsgivare att välja hur de vill förlägga sin föräldraledighet.

I FLL 3-8 §§ räknas alla former av föräldraledighet upp, vilket inkluderar delledighet med föräldrapenning (6 §) och delledighet utan föräldrapenning (7 §). I 10 § beskrivs sedan hur arbetstagaren kan kräva att ledigheten förläggs. Det är alltså gemensamt för alla ledighetsformer att arbetstagare bara kan kräva att ledigheten ska förläggas under maximalt tre perioder per kalenderår. Regelns syfte är att tillgodose föräldrars rätt till ledighet, samtidigt som arbetsgivaren inte ska tvingas hantera förändringar i sin verksamhet alltför ofta.

Svaret på din fråga är alltså ja – även delledighet med eller utan föräldrapenning får bara förläggas under max tre perioder per kalenderår.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare