FrågaARBETSRÄTTA-kassan 31/07/2018

Hur överklagar jag beslut från Unionens a-kassa och vart vänder jag mig?

Hej!

Jag har bilvit arbetslös.Behöver hjälp att överklaga unions a kassa beslut.

Vad ska jag vända mig.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.

Har du fått ett beslut från Unionen angående a-kassa som du tycker är felaktigt finns det möjlighet att i första hand få en omprövning. (50 och 61§§) Begäran om omprövning görs skriftligen och ska innehålla dina personuppgifter (namn och personnummer) samt uppgifter om vilket beslut du vill ska ändras, vilken ändring du vill ha och vilka anledningar du har till att beslutet ska ändras. Detta skickar du in till Unionens a-kassa. Begäran om omprövning ska göras inom 2 månader från det att du mottagit beslutet. (53, 54 och 62§§)

Skulle omprövningen inte gå som du vill så finns det, efter att omprövning har gjorts, också möjlighet att överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol. (49§) Även överklagandet sker skriftligen och skickas in till a-kassan. A-kassan skickar sedan ärendet vidare till förvaltningsrätten.

Du hittar mer information om Unionens a-kassa på deras hemsida här. Du kan också hitta annan bra information t.ex. på IAF:s hemsida. Känner du att du skulle behöva hjälp med att formulera en omprövning eller ett överklagande är du också varmt välkommen att ta kontakt med någon av våra jurister här.

Sammanfattningsvis är det första steget att du tar kontakt med a-kassan för att kunna begära omprövning av beslutet. Efter det kan beslutet överklagas till allmän förvaltningsdomstol om du inte skulle vara nöjd

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare