Hur överklagar jag parkeringsböter?

Hej,

Jag har fått p-böter när jag stod utanför ett köpcenter på 500 kronor. Tydligen har man infört p-skiva för att få stå på parkeringen. Jag var i efterhand och tittade då jag inte uppfattade någon skyltning om detta, då skyltar saknades har jag även fotograferat som bevis för detta. Någon skyltning om att p-skiva krävs saknas på parkeringen. Det sitter alltså inga skyltar uppsatt nånstans på parkeringen att p-skiva krävs. Inte heller där jag gick in i köpcentret fanns någon information om detta.

Jag undrar hur jag går tillväga med min överklagan? Jag har betalat in summan men anser alltså att det bör rimligtvis betalas tillbaka på grund av att skyltning och information saknas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En markägare får endast ta ut kontrollavgift för en felaktig parkering om villkoren för parkeringen tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen måste göras med vägmärken (3 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering). Om markägaren inte tillkännagett parkeringsvillkoren tillräckligt tydligt är den inte berättigad att ta ut en felparkeringsavgift.

På parkeringsboten finns ofta information om hur man ska gå tillväga för att överklaga. Om det skulle saknas sådan information kan du vända dig direkt till bolaget som utfärdat kontrollavgiften och meddela ditt krav och din överklagan. Hänvisa till att det på platsen vid tidpunkten för parkeringen saknades information om gällande parkeringsvillkor och att det saknades skyltar om krav på p-skiva vilket innebär att det inte är möjligt för en bilförare att kontrollera parkeringsvillkoren. När parkeringsböter utfärdas får man ofta betala in den krävda summan inom den angivna tiden, men kan efter det formulera en överklagan och vid bifall av den återbetalas den erlagda avgiften.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare