FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/10/2021

hur överklagar man fortkörningsböter?

Hej jag körde en lånad bil i fredags från Stockholm till Skavsta och blev stannad i Nyköping av en mc polis och dom sa att jag körde i trosa kommun i 143kmh i timmen på en 110kmh väg och dom visade ingen bevis att jag körde fort och tog mitt körkort och fick böter på direkten och böter va på 3500kr och är det rätt att polisen får göra detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du blivit påförd böter och indraget körkort med anledning av en fortkörningsböter.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för beviskravet vid trafikbrott.

Vad är beviskravet för att fälla någon för trafikbrott?

En förare som övertrasserar hastighetsgränsen för en väg gör sig skyldig till fortkörning (jfr 3 kap. 17 § trafikförordning och 14 kap. 2 § trafikförordning). Om en förare påträffas kan polisen utfärda en penningbot (böter) samt återkalla körkortet.

I och med att det rör sig om ett brott krävs att beviskravet om "bortom rimligt tvivel" är uppnått. Det förutsätter att polisen har någon typ av bevisning som når upp till beviskravet. Det kan vara laser eller "följe" där polisen följer efter dig och dokumenterar din hastighet. Polisens egna iakttagelser som vittne är också ett giltigt bevis om än svagt i förhållande till radar.

Om du godkänner bötern på plats gäller det som "lagakraftvunnen" dom vilket innebär att du endast kan upphäva boten genom att överklaga till tingsrätten i den region du blivit ertappad i.

Vad gäller kring körkortet?

Det är transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av ditt körkort (5 kap. 1 § körkortslag). Du kommer få hem en blankett där du har möjlighet att svara och invända mot att ditt körkort ska bli indraget. Det kan göras genom att du exempelvis förnekar att överträdelsen skett.

Slutsats

Om du anser att polisen felaktigt har påfört dig en böter ska du överklaga till tingsrätten. Vidare ska du invända mot transportstyrelsen när du får hem beslutet.

Om du behöver hjälp med att överklaga är du välkommen att maila mig på andre.blomquist@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare