Hur påverkar adoption av frus barn arvet?

Hej!

Lever i ett förhållande, gifta, vi har ett gemensamt barn, jag har en dotter sen tidigare o min fru har två döttrar sen tidigare. Jag har för avsikt att adoptera min frus två barn.

Hur påverkar det arvsrätten för mina biologiska barn?

Vad händer om jag avlider före min fru?

Vad händer om min fru avlider före mig?

Det jag försöker skapa en bild av är hur adoptionen påverkar arvet. Om jag avlider idag erhåller då min dotter 50%, vår gemensamma son 50% av mitt arv? vid adoption blir det då 25% på respektive barn?

Om min fru avlider ärver då hennes 2 döttrar samt vårt gemensamma barn 33% vardera av hennes tillgångar, halva huset, eller tillfaller huset mig o det delas först när jag avlider?

Hur förändras det vid en adoption? Vad händer med huset som vi äger 50% vardera av?

Förvirrande kanske, jag behöver få en bra bild av vad som händer idag samt vad som ändras vid en adoption.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Detta kommer bli ett väldigt långt svar. Jag har delat upp din fråga för att du enklast ska kunna få svar på allting. För att svara har jag främst använt reglerna i Ärvdabalken men även en regel i Föräldrabalken.

Jag har för avsikt att adoptera min frus två barn. Hur påverkar det arvsrätten för mina biologiska barn?

Adoptionen kommer juridiskt likställa dina adopterade barn med dina biologiska barn (4 kapitlet 8 § Föräldrabalken). Arvsrätten påverkas genom att dina biologiska barn kommer ha två personer till att dela ditt arv med (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Vad händer om jag avlider före min fru?

Om du avlider före din fru kommer din dotter som inte är din frus barn, så kallat särkullbarn få ut sitt arv direkt och resten av kvarlåtenskapen (dvs dina tillgångar) kommer din fru att få (3 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Er gemensamma son och de adopterade döttrarna kommer få efterarv, dvs de får sitt arv efter dig när din fru avlider i framtiden (3 kapitlet 2 § Ärvdabalken).

Vad händer om min fru avlider före mig?

Om din fru avlider innan dig kommer all hennes kvarlåtenskap gå till dig. Eran gemensamma son och de adopterade barnen kommer få hennes efterarv när du avlider i framtiden.

Om jag avlider idag erhåller min dotter då 50%, vår gemensamma son 50% av mitt arv? vid adoption blir det då 25% på respektive barn?

Det är korrekt att din dotter får 50% av din kvarlåtenskap om arvet skulle ske idag. Eftersom hon är särkullbarn får hon ta ut arvet direkt. Er gemensamma son ärver också 50% men eftersom barnet är gemensamt kommer dem tillgångarna först ärvas av din fru och när hon avlider får er gemensamma son efterarvet.

Kortfattat innebär efterarvet exempelvis att om 50% av dina tillgångar är 200 000 kr och din fru har 600 000 i tillgångar kommer din son i efterarvet få ⅓ av hennes tillgångar när hon avlider eftersom man räknar ut efterarvet i kvotdelar (3 kapitlet 2 § stycke 3 Ärvdabalken).

Vid adoption är det korrekt att ditt arv kommer fördelas 25 % på alla barnen. Återigen; de barn ni har gemensamt och de adopterade döttrarna kommer få ut det i efterarv men ditt särkullbarn får ut hennes 25% av arvet direkt.

Om min fru avlider ärver då hennes 2 döttrar samt vårt gemensamma barn 33% vardera av hennes tillgångar, halva huset, eller tillfaller huset mig o det delas först när jag avlider? Hur förändras det vid adoption? Vad händer med huset som vi äger 50% vardera av?

Det är korrekt att de ärver 33% vardera. Om du inte har adopterat döttrarna är dem särkullbarn och har rätt att få ut sin del av arvet direkt. Om du adopterar döttrarna kommer dem inte få ut sitt arv direkt utan dem får efterarv när du i framtiden avlider.

Oavsett om du adopterar eller inte kommer erat gemensamma barn få 33 % arv från sin mamma och det får han i efterarv när du avlider i framtiden.

Vad gäller huset om din fru avlider: om du adopterar döttrarna kommer huset gå till dig när din fru avlider. Döttrarna har då ingen rätt till huset förens de får sitt efterarv när du avlider i framtiden. Om du inte adopterar döttrarna kommer du fortfarande äga 50 % av huset när din fru dör. Döttrarna har då rätt att ta ut sitt arv direkt vilket innebär att du möjligen kommer behöva köpa ut dem då de har rätt till det ekonomiska värdet på huset som de fått genom moderns arv.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare