Hur påverkar det mig om min fru har skulder och vi väljer att inte skiljas?

Jag och min fru är under pågående skilsmässa, med betänktetid eftersom vi har 2st barn.

Nu är det så att min nuvarande fru samlat på sig en del skulder som gått till kronofogden.

Min fråga är då..hur påverkar detta mig/oss om vi väljer att inte skiljas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur påverkar detta mig/oss om vi väljer att inte skiljas?
Huvudregeln är att makarna ansvarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det innebär att oavsett om ni väljer att skilja er eller inte kommer inte din frus skulder bli dina skulder. Det är din fru ensam som ska betala av sina skulder.

Om det däremot har gått så pass långt att din frus skulder har kommit till kronofogden och hon inte har pengar att betala skulden, skulle kronofogden kunna genomföra en utmätning. Det är endast egendomen som tillhör den betalningsskyldige, alltså din fru, som får utmätas (4 kap. 17 § utsökningsbalken). I första hand är det t.ex. pengar, banktillgodohavanden, lön och aktier som mäts ut. Skulle din fru inte ha sådana tillgångar, skulle kronofogden kunna mäta ut lös egendom.

Om vi då förutsätter att ni fortsätter vara gifta och ni har en gemensam bostad kan det ibland bli problem med att skilja på egendom som bara din fru äger, egendom som bara du äger och egendom som ni äger tillsammans. Om kronofogden t.ex. vill utmäta en TV hemma hos er, måste ni göra det sannolikt att ni antingen äger den tillsammans eller att du ensam äger den, t.ex. genom att visa kontoutdrag och kvitton (om nu så är fallet). I annat fall kommer kronofogden kunna utmäta TV:n som betalning för din frus skulder (4 kap. 19 § utsökningsbalken).

För att svara på din fråga så behöver det nödvändigtvis inte påverka dig jättemycket. Som jag nämnde är din frus skulder hennes enskilda och inte något du ansvarar för. Om det skulle gå så långt att t.ex. en utmätning blir aktuell är din egendom skyddad från utmätning så länge du kan visa att det är du som äger den.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare