Hur påverkas bröstarvingars arvslott vid överlåtelse av egendom till andra?

Jag äger en fastighet till 100% värd ca 6 miljoner kr. Maken har gått bort, inget äktenskapsförord finns. Tillsammans har vi 3 barn varav en son är avliden. Vill att 2 av våra barn skall ärva värdet på fastigheten och sonens 2 barn endast skall utfå sin arvslott efter sin avlidne far.

Våra 3 barnbarn efter våra 2 levande barn önskar jag skall utfå 150.000 kr vardera vid arvsskiftet. Min fråga är hur påverkar detta arvslotten för de 2 barnen efter min avlidne son. Och hur påverkas våra 2 levande barnens arv?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur dina nuvarande barn och ditt avlidna barns bröstarvingar kan påverkas av överlåtelserna du planerar att göra. Det är oklart ifall du menar att arvskiftet sker nu eller senare vid din framtida bortgång. Huvudregeln är att efterlevande make (alltså du) ärver den bortgångne, sen vid din bortgång går arvet vidare till era arvingar. Jag utgår från att det handlar om arvskifte efter din bortgång.

Enligt den legala arvsordningen ska varje bröstarvinge ärva lika mycket, vilket är dennes arvslott. I händelse av att en av bröstarvingarna gått bort skall dennes barn erhålla arvinges arvslott (2 kap. 1 § ÄB). I nuläget ska alltså de två barnen till din avlidne son erhålla dennes arvslott, alltså en tredjedel av din sammanlagda förmögenhet (inkluderat den först avlidne makens kvarlåtenskap). I och med att dem utgör dina bröstarvingar har dem en rätt att få ut en tredjedel av hela din egendom (alltså din egendom och arvet från den först avlidne maken). Denna tredjedel ska delas lika mellan dem. Du kan själv genom testamente regler hur din egendom ska skiftas men barnbarnen har fortfarande en rätt att kräva ut sin laglott, laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB).

Ifall du genom testamente låter dina två barn ärva fastigheten kan det göra så att laglotten till din avlidne sons barn kan kränkas. Ifall värdet av huset är så pass stort i förhållande till resterande del av din kvarlåtenskap så att barnbarnen inte kan få ut sin laglott så kan testamentet jämkas så att dem får ut sin andel (7 kap 3 § ÄB). Ifall det inte kränker deras laglott är det okej, då kommer deras arvslott att minska, förutsatt att egendom inte finns som kan väga upp för fastighetens värde som de istället kan erhålla (ca 2 miljoner kronor), men i slutändan är det upp till dig och du kan skifta din egendom hur du vill så länge det inte kränker laglotten.

När det gäller de 150 000 kr som du ämnar testamentera till barnbarnen så är det möjligt, men ännu en gång aktualiseras reglerna om laglottsskyddet som jag ovan nämnde. Både dina 2 barn och din avlidne sons barn har rätt att jämka testamentet ifall överlåtelsen kränker deras rätt till laglotten. Resultatet blir att dina barn samt din avlidne sons barns arvslott kommer att minska med den mängden som ges bort. I och med att de inte anses vara berättigade arvingar för tillfället kommer den summan göra att de berättigade arvingarnas arvslotter minskas. Eller rättare sagt är att dem får ut en mindre andel pengar än det egentliga värdet på arvslotten, men det är okej så länge inte laglotten kränks.

Värt att nämna är att du som efterlevande make endast ärver den först avlidne makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och får således inte testamentera det till någon.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare