Hur påverkas föräldrapenningen om jag jobbar extra på en annan arbetsplats under föräldraledigheten?

Hejsan

Jag är föräldraledig och har sagt upp mig.

Om jag börjar jobba extra ( nån timma här och där) på ett annat jobb under föräldraledigheten och uppsägningstiden vad händer då?

Om jag får sparken under min uppsägningstid, vad händer då med min föräldrapenning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Extrajobbs påverkan på föräldrapenningen

Syftet med föräldrapenningen är att du ska kunna få ersättning för att kunna vara hemma med ditt barn i stället för att jobba.

Det är således inte tänkt att man ska ta ut föräldrapenning och samtidigt jobba. Däremot kan man själv välja att inte ta ut alla föräldrapenningdagar på en gång, utan dela upp dem.

Som jag förstått det får man inte ta ut föräldrapenning de dagar man jobbar, men tar man ut föräldrapenning måndag till fredag kan man under vissa förutsättningar jobba exempelvis kvällar och helger.

Förutsättningar för att få lov att jobba hos annan under föräldraledighet

Medan du fortfarande är anställd får du inte ta en anställning hos en annan arbetsgivare hur som helst, även om du formellt sett är ledig genom föräldraledigheten.

Först hade jag behövt få reda på hur ditt anställningsavtal ser ut. Vad står det om att jobba vid sidan av din tjänst där?

För det andra hade jag behövt få reda på vilket typ av jobb du hade tänkt dig. Är extrajobbet att klassa som konkurrerande verksamhet med din nuvarande arbetsplats? Vad säger ditt anställningsavtal om det?

Går din arbetsgivare med på att du jobbar hos en annan arbetsgivare under föräldraledigheten ser jag inte att det skulle påverka din rätt till föräldrapenning, förutsatt att du inte jobbar de timmar du tar ut föräldrapenning.

Uppsägningens påverkan på föräldrapenningen

Nu framgår det att du sagt upp dig själv, och i sådana fall brukar uppsägningstiden börja löpa redan på uppsägningsdagen, det vill säga när du sa upp dig. Samma förutsättningar bör alltså gälla som de du redan har för din föräldrapenning.

Jag förstår inte varför din arbetsgivare skulle säga upp dig när du redan själv sagt upp dig. Det vore helt ologiskt. Det är därför ingenting du bör oroa dig för.

Mina råd

Jag råder dig att kontakta försäkringskassan som kan ge dig närmare vägledning.

Jag råder dig också att prata med din nuvarande arbetsgivare om att du tänker jobba extra under föräldraledigheten, eller åtminstone att läsa igenom ditt anställningsavtal noggrant.

Jag hoppas att det löser sig för dig och önskar dig en god jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare