FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2021

Hur påverkas mina arbetsmöjligheter om jag har dagsböter i mitt belastningsregister?

Hej, tack så jättemycket för svaret.

Annan fråga om dagsböter synas i belastningsregister för 5 år betyder det att man inte kan söka jobb.

Jag hörde att om man har dagsböter och synas i belastningsregistr då man kan inte söka jobb och ingen vill anställa nån som har dagsböter. Jag är jätte orioligt var snäll om ni tydligt svara mig.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om belastningsregister.

I ett belastningsregister förs information om en persons påföljder för brott

Ett belastningsregister innehåller uppgifter om en dina påföljder för brott. Böter tas bort, s.k. gallras, fem år efter att domen, beslutet, godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot meddelats (17 § p 9 lagen om belastningsregister).

Belastningsregistret kan i vissa fall påverka dina arbetsmöjligheter

Vissa arbetsplatser har en rätt att kräva ett utdrag från belastningsregistret från dig som söker jobbet. HVB-hem och vissa verksamheter inom skola är exempel på sådana arbetsplatser som har en laglig rätt till ett sådant utdrag. Söker du arbete inom exempelvis psykiatrisk vård, vård av barn och ungdomar samt larmbolag har dessa arbetsplatser rätt att hämta utdrag direkt från polisen.

Andra arbetsgivare kan be om ett utdrag från belastningsregistret från dig men har ingen rätt till det. Du får då själv bestämma om du känner dig bekväm med att visa utdrag från ditt belastningsregister.

Avslutningsvis har den absoluta majoriteten av arbetsplatser ingen rätt att kräva ett utdrag från ditt belastningsregister. Du kan alltså få jobb trots dina uppgifter om dagsböter i ditt belastningsregister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det är något mer du undrar över.

Lycka till med jobbsökandet!

Med vänliga hälsningar,

Chantal KryouRådgivare