Hur räknar jag ut hur mycket en inneboende ska betala i hyra?

Hur räknar jag ut hur mycket en inneboende ska betala i hyra? Eget rum i lägenhet och hela hyran är på 5678kr per mån

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I min fråga utgår jag ifrån att du äger din lägenhet och att du inte utför uthyrningen inom en näringsverksamhet, om detta inte stämmer är du varmt välkommen att återkomma så kan vi försöka svara på frågan utifrån andra förutsättningar. Vidare regleras din fråga i lagen om uthyrning av egen bostad.

Utgångspunkten är att det råder avtalsfrihet. Avtalsfriheten är dock begränsad på så sätt att hyran inte påtagligt får överskrida kapitalkostnaderna och driftkostnaderna för bostaden (4 § lag om uthyrning av egen bostad). Driftkostnaderna bestäms utifrån de faktiska utgifterna, såsom avgift för el och vatten. Kapitalkostnaden beräknas däremot som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta.

Svar

Du kan räkna ut hur mycket hyra en inneboende ska betala igenom att se till dina faktiska driftkostnader, och kombinera dessa med avkastningsräntan på bostadens marknadsvärde.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare