Hur räknar man ut vad som är en skälig hyra?

Vad e skälig hyra på en stuga på 38kvm?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bedömningen av vad som är skälig hyra för en bostad enligt 12 kap. 55 § jordabalken gör man en jämförelse med hyran för bostäder som har ungefärligt samma bruksvärde. För att fastställa vilka lägenheter som har samma bruksvärde tar man hänsyn till följande faktorer:

1. ort,
2. storlek,
3. planlösning,
4. modernitet,
5. reparationsstandard,
6. läge,
7. ljudisolering, och
8. övriga förmåner kopplade till bostaden (sopnedkast, hiss m.m).

Att bedöma vad som är skälig hyra är därmed inte bara beroende av storleken på bostaden. Poängen är dock att man bara ska komma fram till ett ungefärligt belopp. Till hjälp för detta kan Boupplysningens kalkylator vara bra för att snabbt kunna få fram ett värde.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare