Hur räknas anskaffningsvärdet på en fastighet vid gåva?

Hej! Jag delar en fritidsfastighet med min mor och vi planerar nu att sälja den för att skaffa något annat. Min mor fick hela fastigheten i gåva 1978 och jag fick 50% i gåva av henne 1999. Hur räknar man ut anskaffningsvärdet som sedan ligger till grund för hur mycket vinstskatt vi ska betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att du och din mor äger en fritidsfastighet tillsammans som din mor fick i gåva och 21 år senare gav hon dig 50 % av fritidsfastigheten i gåva.

Anskaffningsvärdet vid gåvor

Anskaffningsvärdet för både dig och din mor är ju egentligen 0 kr eftersom ni båda har fått eran del av fastigheten i form av gåvor. Däremot så säger kontinuitetsprincipen att du och din mor inträder i gåvogivarens skatterättsliga sits när det gäller anskaffningsvärdet. Detta betyder att det anskaffningsvärdet som gåvogivaren en gång i tiden haft för fastigheten kommer räknas som ert anskaffningsvärde när ni säljer fastigheten.

Med vänlig hälsning,

Anton HanssonRådgivare