FrågaARBETSRÄTTSjuk 28/02/2019

Hur räknas kalenderdagarna inom en sjukperiod för begäran av läkarintyg?

Hej!

Jag gar en anställd som jobbar en dag i veckan.Förra veckan skulle hen jobba på torsdagen men sjukanmälde sig och den här veckan så sjukanmäler hon sig igen .Kan jag kräva läkarintyg från dag åtta även fast hen inte skulle ha jobbat fre-ons?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren har som huvudregel rätt att kräva läkarintyg från och med åttonde kalenderdagen räknat från den första dagen i sjukperioden. Det är normalt dagen som arbetstagaren sjukanmäler sig till arbetsgivaren som är utgångspunkt för beräkning av den tidpunkt då arbetstagaren är skyldig att visa läkarintyg. Det innebär att du i ditt fall får kräva läkarintyg om den anställda är fortsatt sjuk och hindras från att jobba. Det är sjukdagarna dvs. kalenderdagarna man räknar utifrån, inte arbetsdagarna. Däremot blir det inte löneavdrag för andra dagar än arbetsdagar.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Zuzu RabiRådgivare