Hur regleras uppsägningstid av anställd när det finns ett anställningsavtal?

https://lagen.nu/1982:80Jag har sagt upp en av mina anställda pga omorganisering / arbetsbrist. Hon har varit sjukskriven i 1,5 år och det har hänt mycket i företaget under denna tiden i och med pandemin.

Jag skickade en skriftlig uppsägning till henne och skrev att hon har 1 månads uppsägningstid enligt hennes avtal. Vi saknar kollektivavtal. Hon har skrivit under ett anställningsavtal där det står det 1 månads uppsägning.

Nu hänvisar hon till LAS och att hon ska ha 4 månaders uppsägningstid och att det avtalade om 1 månad inte gäller. Vad ska jag rätta mig efter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Regler om uppsägningstid hittas i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Skäl för uppsägning

För att få säga upp en anställd krävs saklig grund (7§ LAS). Vad som utgör saklig grund är antingen arbetsbrist eller personliga skäl. Du anger att en anställd blivit uppsagd på grund av omorganisering / arbetsbrist, vilket utgör en sådan godtagbar grund för uppsägning enligt LAS. Vidare följer frågan om vilken uppsägningstid man som anställd har rätt till.

Vilken uppsägningstid gäller?

Lagen om anställningsskydd fungerar som ett skyddsnät för arbetstagaren. I lagen anges vissa minimigränser och man kan sedan avtala om bättre villkor i ett anställningsavtal eller genom kollektivavtal (2§ LAS). Du anger att din arbetsplats inte omfattas av kollektivavtal. Vad gäller anställningsavtalet kommer vi komma in på det nedan.

Om en anställd säger upp sig själv gäller en månads uppsägningstid enligt LAS (11§ st 1 LAS), med förutsättning att man inte avtalat om annat, alternativt att det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. I den mån en arbetsgivare säger upp en anställd blir uppsägningstiden olika lång beroende på hur länge man varit anställd (11§ st 2 LAS):

Om arbetstagaren arbetat i minst två år men kortare än fyra år har man en uppsägningstid på två månader. Om arbetstagaren arbetat i minst fyra år men kortare än sex år har man en uppsägningstid på tre månader. Om arbetstagaren arbetat i minst sex år men kortare än åtta år har man en uppsägningstid på fyra månader. Om arbetstagaren arbetat i minst åtta år men kortare än tio år har man en uppsägningstid på fem månader. Om arbetstagaren arbetat i minst tio år år har man en uppsägningstid på sex månader.

Anställningsavtalet som angav uppsägningstid om 1 månad

Det framgår inte hur länge personen varit anställd, endast att personen varit sjukskriven 1,5 år. Personens anställningsavtal stadgar en månads uppsägningstid. Om den anställda har rätt till mer än en månad uppsägningstid enligt 11§ LAS, så ska anställningsavtalet anses ogiltigt (2§ st 2 LAS).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare