Hur reklamerar jag ett fel i mitt skärmskydd?

Vad krävs för att jag ska kunna reklamera ett fel i mitt skärmskydd.

Jag köpte en skärmskydd av ett företag men efter 10 dagar den gick sönder snabbt Hur ska jag göra

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reklamationsrätten för lösa saker regleras i konsumentköplagen (KKL) här. I ditt fall är den lösa saken ett skärmskydd, som du som konsument köper av en näringsidkare (företaget du köpte skärmskyddet av).

Reklamationsrätten som utgångspunkt är tre år från det att du tagit emot varan (KKL § 23). Det är viktigt att du reklamerar varan till företaget (säljaren) inom skälig tid från det att du märkte felet. Om du reklamerar inom 2 månader anses det alltid vara inom skälig tid (KKL § 23).

Eftersom felet har visat sig inom 10 dagar från det att du köpte varan anses felet ha funnits där när du köpte varan och därför behöver säljaren visa att det är du som har orsakat felet, KKL § 20 a.

Vad som gäller för dig

Sammanfattningsvis har du därmed rätt till att reklamera skärmskyddet till säljaren innan det går två månader från det att du upptäckte det.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare