FrågaEKONOMIÖvrigt16/06/2019

Hur sätter jag in en större summa på banken?

Hur kan jag sätta in en större kontant betalning på bank. Alla överlåtandepapper finns i god ordning med påskrifter osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Banker har en skyldighet enligt penningtvättslagen att känna sina kunder och att säkerställa att pengar som t.ex. sätts in på ett konto inte härrör från brottslig verksamhet. Exakt vilka rutiner banker har för att säkerställa detta varierar från bank till bank. Min rekommendation är därav att du kontaktar din bank innan försök till insättning för att få klargjort vilka rutiner banken har, vilka beloppsgränser som gäller och vad för dokumentation de behöver av dig.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare