Hur sent på dagen får jag renovera i min bostadsrätt?

Hej!

Jag har en fråga angående tider för renovering. Jag har precis köpt en lägenhet som behöver total renoveras. Av respekt för grannar och omgivning börjar vi senare på dagen med rivningen av lägenheten och slutar alltid borra vid 18:00 tiden av samma respekt. Idag kom en granne och klagade vid kl 17:00 och sa att enligt lag är det vid 17:00 då man måste sluta med borrandet osv. Då är min fråga stämmer det? För när jag har frågat byggmänniskor säger de att man måste sluta vid 18-19 tiden på kvällen. Så vad gäller egentligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i bostadsrättslagen.

Du som bostadsrättsinnehavare ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i sådan grad att det kan vara skadligt för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö (7 kap. 9 § bostadsrättslagen). Vad som anses vara så pass störande att det försämrar bostadsmiljön är inte prövat i någon större utsträckning, men det är exempelvis OK att spela piano såväl på dagtid som kvällstid.

Du ska alltjämt rätta dig efter de regler som din bostadsrättsförening meddelar och som stämmer överens med ortens sed. Det finns dock ingen lag som säger att du som bostadsrättsinnehavare ska se till att borrandet slutar 17:00.

Sammanfattningsvis finns det ingen lag som säger att du måste sluta borra 17:00 men du måste följa bostadsrättsföreningens regler, störningarna som följer av borrandet får inte heller vara skadligt för omgivningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare