FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/09/2021

Hur ser avtalsrelationerna ut när man köper en vara av ett företag och faktureras av ett annat, och till vem ska man rikta anspråk om reklamation eller retur?

Hej.

Om jag som privatperson beställer en vara från ett företag, sedan faktureras jag från ett företag.

Kan ni då förklara för mig med referenser till lagrum:

Vem anses som säljare i detta fallet? Företaget jag lagt beställningen hos eller kreditbolaget som skickar fakturan?

Till vilken vänder jag mig vid reklamation eller retur av varan?

Är köpet ett avtal mellan mig och företaget som ex den nätbutik som erbjuder mig varan och isf är faktureringen ett annat separat avtal mellan butik och företaget som skickat fakturan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar hur avtalsrelationerna ser ut i allmänhet när du köper en vara från ett företag och faktureras av ett annat. Samt att du undrar mer specifikt till vem du ska vända dig vid anspråk om reklamation och retur. I mitt svar utgår jag från att du agerar som konsument.

Kort svar

Du och säljaren har ett köpeavtal avseende varan. Säljaren och kreditföretaget har ett avtal om överlåtelse av fordran gentemot dig.

Vid reklamation och retur ska du höra av dig till säljaren av varan. Gentemot kreditföretagets krav på betalning har du samma rätt att invända mot betalning som du har mot säljaren vid reklamation eller retur.

Längre svar

Hur ser avtalsrelationerna ut när du köper en vara från ett företag och faktureras av ett annat?

När du som konsument köper en vara av ett företag ("Säljaren") uppstår ett avtal er sinsemellan. Konsumentköplagen ("KköpL") är tillämplig lag mellan dig och säljaren (1 § KköpL). Lagen är tvingande, vilket betyder att säljaren inte får ge dig sämre villkor än vad lagen säger (3 § KköpL). Köper du något på distans, exempelvis på internet, kan även lag om distansavtal tillämpas på er relation. Även den lagen är tvingande (1 kap. 4 § distansavtalslagen)

I och med ert köpeavtal uppkommer rättigheter och skyldigheter för er båda gentemot varandra. Du som köpare har exempelvis rätt att få varan i avtalsenligt skick (16 § KköpL), medan säljaren har rätt att få betalt (35-36 § och 38 § KköpL). Att säljaren har rätt att få betalt av dig kan med andra ord beskrivas som att säljaren har en fordran på dig. Om du inte betalar direkt har alltså säljaren en fordran på dig, och du har en skuld gentemot säljaren.

En fordran är juridiskt sett en typ av egendom. På samma sätt som annan egendom kan överlåtas (säljas, ges bort osv.) så kan även fordringar överlåtas. Så är ofta fallet när konsumenten inte ska betala direkt, utan får kredit i form av exempelvis en faktura. Då kommer den tredje aktören – kreditföretaget – in i bilden.

Säljaren av varan har alltså sålt sin fordran på dig till ett kreditföretag. Eftersom kreditföretaget köper egendom av säljaren så uppstår här ett avtal mellan dessa två. Kreditföretaget äger genom avtalet en fordran gentemot dig. Din skuld är därmed gentemot kreditföretaget, och inte gentemot säljaren. Mellan kreditföretaget och dig gäller konsumentkreditlagen ("KkrL"). Du har samma rätt att invända mot betalning gentemot kreditföretaget som du har mot säljaren (29 § KkrL), vilket blir relevant vid reklamation och retur nedan.

Avtalen som finns här är alltså köpeavtalet mellan dig och säljaren, och avtalet om överlåtelsen av fordran mellan säljaren och kreditföretaget. Det kan även vara så att du ingår ett avtal med kreditföretaget samtidigt som du beställer varan på kredit från säljaren.

Till vem ska du rikta dina anspråk om reklamation och retur?

Rättigheterna och skyldigheterna enligt det ursprungliga köpeavtalet finns kvar. Din skyldighet att betala priset för varan är exempelvis kvar, men eftersom säljaren har överlåtit denna fordran till kreditföretaget ska du istället betala till detta.

Reklamation

Säljarens skyldighet att leverera en avtalsenlig vara finns alltså kvar, oberoende av vem som äger fordran (16 § KköpL). Detta betyder att om säljaren inte gör detta är det till säljaren du ska reklamera varan (23 § KköpL).

Om varan är felaktig och du reklamerar den har du rätt att hålla inne betalningen, dvs. att du inte betalar tills problemet är löst (25 § KköpL). Om kreditföretaget då kräver dig på betalning har du rätt att invända att du har reklamerat varan hos säljaren och håller inne med betalning eftersom detta är din rätt gentemot säljaren (25 § KköpL). Denna invändning måste kreditföretaget gå med på, trots att det är säljaren och inte kreditföretaget som brustit i sina skyldigheter (29 § KkrL). Det är därför alltid en bra idé att du vid anspråk mot säljaren även kontaktar kreditföretaget så att de kan "pausa" sina krav på betalning gentemot dig.

Retur

I konsumentköplagen finns ingen lagstadgad returrätt om det inte är något fel på varan. Returrätt är oftast något som säljaren erbjuder självmant i avtalet utöver konsumentköplagens tvingande minimiregler.

Har du köpt varan på distans, exempelvis på internet, har du dock 14 dagars lagstadgad ångerrätt (2 kap. 10 § distansavtalslagen).

Precis som vid reklamation är detta alltså rättigheter du har gentemot säljaren genom ert köpeavtal, oberoende av vem som äger fordran. Oavsett om du vill returnera med stöd av avtalet eller med stöd av distansavtalslagen ska du vända dig till säljaren (2 kap. 10 § distansavtalslagen).

Om kreditföretaget kräver dig på betalning har du precis som vid reklamation rätt att invända mot betalning, eftersom det är din rätt gentemot säljaren (29 § KkrL).

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor.

Behöver du hjälp och vägledning med en reklamation eller retur är du varmt välkommen att höra av dig till vår juristbyrå. Du kan boka en tid här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 10.00-16.00

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare