Hur ser betalningsansvaret mellan medlåntagare ut?

Hej

En god vän har mot bättre vetande gått med på att bli medkredittagare för ett lån som en arbetskamrat tagit. Lånet är taget av ett av dessa kreditbolag med ockerränta.

Det är två st medkredittagare på lånet.

Min fråga är: om nu låntagaren inte kan betala delas skulden mellan medkredittagare då?

Om en av medkredittagare inte heller kan betala får den kvarvarande hela skulden då?

Jag skrev att min vän gick med på detta mot bättre vetande eftersom min vän har bristande kunskaper i svenska.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som medlåntagare, eller medkredittagare, är man i allmänhet solidariskt betalningsansvarig för skulden tillsammans med låntagaren. Det innebär att medlåntagaren har samma ansvar för skulden som låntagaren själv. Är det fråga om flera medlåntagare gäller samma regler. Det innebär att om låntagaren inte kan betala skulden, kreditgivaren kan kräva betalning av båda medlåntagarna. Skulle någon av medlåntagarna vara oförmögen att betala, kan fordringsägaren kräva den andre medlåntagaren på betalning för skulden. Det är därför väldigt viktigt att vara medveten om sina skyldigheter som medlåntagare innan man bestämmer sig för att skriva under.

Med vänlig hälsning,

Simon Wikström

Simon WikströmRådgivare