FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/10/2018

Hur ser läget ut gällande närståendeadoption vid assisterad befruktning för samkönade par?

Kommer lagen gällande närståendeadoption vid assisterad befruktning utomlands för samkönade par ändras 2019?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du får gärna specifiera din fråga. Vilken ändring specifikt är det du syftar på?

En lagändring avseende adoption skedde nämligen den 1 september detta år. I Betänkande 2017/18:CU14 (pdf, 4041 kB) anfördes att: "inför ett adoptionsbeslut ska det tas särskild hänsyn till barnets behov av adoption och barnet ska få större delaktighet i adoptionsprocessen. Dessutom ska sambor kunna adoptera under samma förutsättningar som gifta par. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. I dag är det endast gifta par och registrerade partners som får adoptera gemensamt eller adoptera den andras barn. Sambor får alltså inte göra det. Många barn växer i dag upp med föräldrar som är sambor och det viktiga för ett barn är att föräldrarna kan erbjuda en stabil och trygg uppväxtmiljö. Då ska det inte spela någon roll om föräldrarna är gifta, sambor eller registrerade partners." Samkönade par träffas alltså också av denna lagändring i den del att de är sambos vid adoptionstillfället. Utöver detta förväntas inga lagändringar ske på området år 2019, även om det pågår en omfattande utredning (läs mer ingående på s. 33 i dokumentet).

Vill du diskutera frågan mer ingående?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04och välj knappval 2.

Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare