FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2019

Hur ser reglerna ut kring överföring av gåva?

Hej!

Jag skulle vilja ge min mamma ett par hundra tusen som jag själv har sparat. Tanken är att hon själv ska få ha detta på ett sparkonto som hon sen kan nyttja när hon väl går i pension.

Hur går en sådan överföring till? Kan jag bara skicka över pengarna till hennes konto? Måste hon skatta på pengarna? Behövs det samverkan med skatteverket och bankerna innan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i inkomstskattelagen (IL).

Hur går en sådan överföring till?

Det är fullt tillåtet för dig att ge din mamma en gåva. Själva överföringen kan genomföras som en vanlig överföring via din bank.

Måste din mamma skatt för gåvan?

Enligt 8 kap. 2 § IL beskattas inte gåvor. Din mamma behöver därför inte betala någon skatt när du överför pengarna

Behöver du samverka med skatteverket och bankerna innan?

Det krävs inte att du samråder med skatteverket innan du överför pengarna. Det händer emellertid att banker bestämmer en maxgräns för hur stora belopp som kan skickas per överföring.

Det är endast din bank som kan svara på om de uppställer några maxbelopp för överföringar mellan privatpersoner. Jag rekommenderar därför att du rådgör med din bank innan du genomför överföringen för att slippa komplikationer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare