FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/04/2021

Hur ser samarbetet ut mellan polis och åklagare vid en mordutredning?

Hur ser det ungefär ut vid en mordutredning, samarbetar polisen med mordutredarna att pussla ihop vem som är den skyldige till brottet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 6 § Polislagen följer att Polismyndigheten och Säkerhetspolisen ska samarbeta med varandra och med åklagarmyndigheterna. När det gäller brottsutredningsverksamheten pågår ett fortlöpande samarbete mellan polisen och åklagarna, detta eftersom förundersökningsverksamheten bedrivs av polisen med åklagare som förundersökningsledare i många ärenden.

Även vid häktningsprocessen samarbetar polis och åklagare. Har man erkänt till ett brott, i detta fall mord, kan man komma att gripas av polis. Gripandet av en misstänkt person ska anmälas till åklagare. Efter förhör med polis är det åklagaren som beslutar om personen ska anhållas eller om denne ska försättas på fri fot.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare