Hur ska arvet efter min pappa fördelas?

Hej Min pappa har gått bort och det finns inget testamente. Så jag undrar då jag har en halvbror som inte är son till min pappa, men vi har samma mamma och dom är inte gifta eller sambos så jag undrar hur man fördelar arvet då ?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag vill börja med att beklaga din förlust.

Om jag har förstått dig rätt så undrar du hur arvet efter din pappa ska fördelas. Han hade inte skrivit något testamente och var varken gift eller sambo när han dog. Jag tolkar det du har skrivit som att du är hans enda barn och att din pappa inte har adopterat din halvbror.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar.

Den legala arvsordningen avgör vem som ärver

Det är den legala arvsordningen som gäller i din pappas fall, eftersom han inte hade skrivit något testamente.

Arvsordningen finns i lagen och avgör vem som har rätt att ärva din pappas kvarlåtenskap, det vill säga hans tillgångar.

Du ärver allt efter din pappa

Du har rätt att ärva alla tillgångar som var din pappas, eftersom du är hans enda barn (2 kap. 1 § ÄB).

Din mamma har inte rätt till något arv eftersom hon inte var gift med din pappa när han dog.

Din halvbror har inte heller rätt till något arv eftersom han inte är släkt med din pappa.

Det är med andra ord bara du som har rätt att ärva något efter din pappa.

Sammanfattning

Det är bara du som har rätt att ärva din pappas tillgångar, eftersom du är hans enda barn och han inte var gift med någon när han dog. Du ska därför få ärva alla hans tillgångar.

Varken din mamma eller din halvbror har någon rätt att ärva din pappa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare