Hur ska arvet fördelas när det bara finns särkullbarn?

Fördelning av arv efter avliden:

En väninna avlider, hon var gift och hade två utomäktenskapliga barn. Bouppteckningen är gjord men inte arvsskiftet. Hur ska arvet fördelas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte i din fråga om det finns några testamenten, gåvor (förskott på arv) eller dylikt så kommer att utgå ifrån att det inte finns något och bara en make och två särkullbarn (utomäktenskapliga barn).

Din fråga regleras i Ärvdabalken (ÄB) och där har vi den legala arvsordningen. Huvudregeln är att den avlidnes barn ärver 2:1 ÄB men det finns också makes arvsrätt 3:1 ÄB. Då det inte finns några bröstarvingar (gemensamma barn) kommer maken inte ärva något och särkullbarnen har rätt att få ut sitt arv direkt efter förälderns bortgång. Dock har den efterlevande maken rätt få egendom som motsvarar fyra basbelopp (ett basbelopp år 2020 = 47 300 kr) enligt 3:1 2 st ÄB. Det gäller bara om den efterlevande maken inte kommer upp i fyra basbelopp efter en bodelning.

Slutsats
Så om den efterlevande maken kommer upp till fyra basbelopp efter bodelningen så delar de två särkullbarnen på arvet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare