I vilket land ska inkomst från lägenheter i utlandet tas upp?

Hej,

Jag bor permanent i Sverige sedan några år tillbaka, jag jobbar och betalar skatt här. Samtidigt är jag argentinsk medborgare och äger två lägenheter i Argentina. Jag skulle vilja veta om jag måste ta upp fastigheterna i min deklaration här i Sverige. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör inkomstbeskattning vilket regleras i inkomstskattelagen (IL). Din fråga aktualiserar även reglerna kring dubbelbeskattning i Sverige och Argentina

Beskattning enligt svensk rätt

I svensk rätt ska en person som är obegränsat skattskyldig betala skatt för alla sina inkomster från Sverige och från utlandet (se 3 kap. 8 § IL). Enligt 3 kap. 3 § IL är en person bland annat obegränsat skattskyldig om den är bosatt i Sverige. Det verkar som att du är bosatt i Sverige och jag kommer därmed att utgå från det i mitt svar. Utifrån svensk rätt är du alltså skattskyldig för dina lägenheter i Argentina.

Vad gäller enligt dubbelbeskattningsavtalet?

Eftersom att du möjligtvis också är skattskyldig i Argentina för dina lägenheter uppstår dock en dubbelbeskattningssituation. För sådana fall har Sverige och Argentina ingått ett avtal som löser problemet med dubbelbeskattningen. Avtalet kan du se här.

I avtalet är artikel 6 av intresse. Den föreskriver att en person som bor i ett av länderna men får inkomst av fast egendom (t.ex. fastigheter) i det andra landet, får beskattas i det andra landet. Eftersom du bor i Sverige men får inkomst av fast egendom i Argentina, får du ta upp inkomsten i Argentina. Notera dock att begreppet "fast egendom" i det här fallet ska tolkas utifrån den argentinska betydelsen. Om dina lägenheter inte är fast egendom i Argentina kommer beskattningen att göras i Sverige istället enligt artikel 21 i avtalet.

Om artikel 6 är tillämplig ska det i den svenska inkomstbeskattningen avräknas ett belopp som motsvarar den argentinska skatten som ska betalas för inkomsten från lägenheterna. Det här kräver att du begär avräkning för utländsk skatt i den svenska deklarationen.

Sammanfattning

Enligt dubbelbeskattningsavtalet mellan Argentina och Sverige får du beskatta dina inkomster från lägenheterna i Argentina om dessa är att ses som fast egendom. Då kommer det som ska betalas i skatt i Argentina för lägenheterna att avräknas i den svenska inkomstbeskattningen. Detta kräver att du begär avräkning i den svenska deklarationen.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare