FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/09/2019

Hur ska en bodelning under bestående äktenskap hanteras i en bouppteckning?

https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1Mina föräldrar har 2004 gjort en partiell bodelning inom bestående äktenskap. Av fastställd bodelning framgår att, Till delning upptas min fars andel av deras bostadsrättslägenhet xx uppgående till 50/100 därav, utgörande hans giftorätt.

Nu har min far avlidit och det ska göras en bouppteckning. Min fråga är då: Kan bostadsrättslägenheten då anses var min mors enskilda egendom eller måste den upptas och ingå som en del i bouppteckningen efter min far.

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag uppfattar förutsättningarna i din fråga som att den inomäktenskapliga bodelningen medförde att dina föräldrar ägde 50 % var av bostadsrätten. Mot denna bakgrund kommer jag att bedöma din fråga.

En bodelning under bestående äktenskap medför inte att egendom blir enskild. För att resultatet skulle bli det motsatta så skulle det krävas en uttrycklig regel, vilket det inte finns. Det enda sättet som skulle kunna göra din fars andel till din mors enskilda egendom är om det framgår av ett äktenskapsförord eller testamente eller om hon har fått den i gåva av någon annan än din make, jfr Äktenskapsbalken 7 kap 2 §.

Om inte någon av förutsättningarna för enskild egendom är uppfylld så ska andelen alltså anses vara giftorättsgods, se Äktenskapsbalken 7 kap 1 §. Detta betyder att den ska antecknas i bouppteckningen eftersom den är en tillgång, se Äktenskapsbalken 20 kap 4 §

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare