FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt06/01/2021

Hur ska en kostnadsersättning beskattas?

När man jobbar som hundförare på Securitas får man en kostnadsersättning. Är det något som kan förmånsbeskattas?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

11:1 IL stadgar att "Löner, arvoden, kostnadsersättningar, pensioner, förmåner och alla andra inkomster som erhålls på grund av tjänst ska tas upp som intäkt, om inte något annat anges i detta kapitel eller i 8 eller 11a kap."

När du som hundförare på Securitas får en kostnadsersättning kommer det tas upp som just kostnadsersättning, och beskattas enligt 11 kap. 1 § IL.

Det klassificeras inte som en förmån.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare