Hur ska ett skuldebrev utformas?

Hej!

Hur formulera ett skuldebrev ??

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns egentligen inga formkrav när det kommer till skuldebrev. Det vill säga, det finns inga regler på hur ett skuldebrev måste vara formulerat. Man kan till och med ingå ett skuldebrev med bindande verkan muntligen. Skulle det däremot uppkomma en tvist på grund av skuldebrevet kan det ur bevishänseende vara en god idé att ha det skriftligt. Det jag rekommenderar att du tar med när du skriver skuldebrevet är:

- Namn och personnummer på borgenären (Den som lånar ut pengar)

- Namn och personnummer på gäldenären (Den som lånar pengar)

- Ort och datum då skuldebrevet skrevs under av parterna

- Summan som lånas ut

- Tid för betalning

- Båda parters signatur

Utöver detta är det bra om man också skriver att det handlar om just ett skuldebrev, så det blir helt klarlagt att båda parter är medvetna om att ett fordringsförhållande har uppstått.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare