Hur ska hämta min fru till Sverige?

Hej mitt fråga är Jag e svenska medborgare och har gift i utlandet och nu skatteverket godkänna min papper som jag har hämtat från Irak men har bild och video på bröllop när jag har gift mig hur gör jag med den nu och min fru är gravid v 10 så vet inte hur ska göra med den finns nåt möjlighet att ni svara mig hur ska göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av utlänningslagen.

Vem kan få uppehållstillstånd?

Uppehållstillstånd ska ges till en utlänning som är make till någon som är bosatt eller beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige (5 kap. 3 § p. 1 utlänningslagen).

Uppehållstillstånd på grund av anknytning

För att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person som lever i Sverige finns vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda. Det krävs 1) att personen som ska komma hit kan styrka sin identitet, detta görs genom giltigt pass eller annat liknande. 2) anknytningspersonen i Sverige ska kunna försörja den personen (5 kap. 3 b § utlänningslagen). Det innebär att båda ska ha en bostad i tillräcklig storlek samt kunna leva i en bra standard. Mer om försörjningskravet går att läsa här. En annan förutsättning är att förhållandet ska framstå som seriöst och att inget annat skäl talar emot att tillstånd ges ex. om det uppenbart skulle röra sig om ett skenäktenskap.

Hur ansöker ni?

Ansökan kan göras via internet, antingen av personen som ska komma hit eller av anknytningspersonen här i Sverige. För instruktioner kring hur ansökan går till, kan du läsa om här på Migrationsverkets egna hemsida. Där hittar du även ansökan. Dock måste ansökan göras innan personen kommer till Sverige, alltså i hemlandet.

Sammanfattningsvis, en person kan få uppehållstillstånd för olika skäl bl.a anknytning till en person i Sverige som den har för avsikt att gifta sig med. Förutsättningarna är att du som ska komma hit kan stärka din identitet, personen i Sverige ska kunna försörja dig och att förhållandet är seriöst och på riktigt. En ansökan kan göras via internet men endast innan personen reser till Sverige.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Är du något mer du undrar över är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Atefa JafaryRådgivare