Hur ska jag få mina pengar om köparen inte har betalat vid onlineköp?

Hej! Jag blev kontaktad av en tjej som ville köpa min Celine väska, hon sa att hon skulle föra över pengar till mitt PayPal konto och har skickat falska mail så det ser ut som att PayPal kontaktat mig och att betalningen är påväg men jag har nu pratat med "riktiga PayPal" jag har namn, adress på personen och samt hennes signering från när hon tog emot paketet. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Det du kan göra nu är att vända dig till Kronofogden och skicka in en ansökan om betalningsföreläggande. I ansökan anger du vilken summa du kräver, från vem samt vad du kräver betalning för. Själva ansökningskostnaden ligger på 300 kronor.

Kronofogdemyndigheten kommer sedan att skicka betalningföreläggandet till tjejen som köpte din väska. Hon kan därefter välja att göra två saker:

1. Hon betalar och då skrivs skulden av.

2. Hon bestrider skulden - då får du valet att ta vidare ärendet till domstol. Observera att extra avgifter kan tillkomma. Efter prövningen i domstol, om domstolen fastställer skulden, dvs dömer att du har rätt till dina pengar, så kan Kronofogden driva in den.

3. Hon bestrider inte skulden men betalar inte heller. Då fastställer Kronofogden hennes skuld genom ett beslut. Efter beslutet driver Kronofogden in skulden åt dig. Hon ska även svara för de kostnader och ansökningsavgifter som har tillkommit.

Mer informationen om hur du ansöker hittar du på Kronofogdens hemsida.

Hoppas detta gav dig lite vägledning!

Med vänlig hälsning,

Nicolas KitzlerRådgivare