Hur ska jag göra för att begära omprövning av min diagnos?

har fått vetskap att jag 1990 fått diagnosen lindrigutvecklingsstörning vilket jag känner är helt felaktig hur gör jag för att ompröva så att jag får bort den här felaktigt ställda diagnosen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Vänd dig till din vårdcentral

I första hand kan du vända dig till din vårdcentral för att begära en omprövning av diagnosen. Du kan även kontakta chefen för den aktuella enheten om du upplever att kontakten med vårdpersonalen inte fungerar på önskvärt vis.

Ta kontakt med patientnämnden

Du kan även ta kontakt med patientnämnden i din region för att be om stöd och stöttning om du skulle vilja klaga på vården/vårdpersonalen, i det fall de inte skulle bevilja din begäran om en omprövning av din diagnos. Det kostar inget att vända sig till patientnämnden och de kan hjälpa dig att berätta för de ansvariga om det du har varit med om samt med att få återkoppling på dina synpunkter. Patientnämnden kan även ge information om dina rättigheter och vägledning om vilka andra myndigheter du kan kontakta om det behövs.

För att komma i kontakt med patientnämnden i just din region är det lättast att du söker på Google efter deras kontaktinformation.

Hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Vänligen,

Nhi TranRådgivare