Hur ska jag göra för att få betalt?

Hej! 2 november förra året lånade jag ut 15000 till en. Skulle få tillbaka dessa efter 3-4 veckor sa han. Månaden gick och jag frågade när jag skulle få tillbaka pengarna då det hade gått mer än 4 v som han sa från början. Han sa att det inte gick i just det läget utan behövde mer.. och dum som jag var så fick han 5000 till den 17 december och ytterligare 10 i januari i år.. när jag pratar med honom nu så låter det mer som att det aldrig kommer komma nån återbetalning på dessa (30.000 kr). Lånade ut via swish utan avtal., hur går jag till väga för att få tillbaka det han lånat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulder kan återkrävas i form av betalning när skulden är förfallen.

När det gäller skulden från den 2:a november så tolkar jag det som att ni har ett avtal som säger att betalning skulle skett senast 4 veckor senare (ca 30 november). Då ingen betalning har gjorts är denna skuld självfallet förfallen.

Vad gäller de andra skulderna tycks det inte finnas någon avtalad tid för betalning. Vad som gäller då är att betalning ska ske när borgenären (du) begär att få betalning (5 § skuldebrevslagen).

Vad du kan göra

Eftersom han inte frivilligt går med på att betala sin skuld kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Vad som händer då är att kronofogden kommer att höra av sig till svarande (den som är skyldig dig pengar, också kallad gäldenär). Svarande kommer då få tillfälle att yttra sig (25 § lag om betalningsföreläggande och handräckning) och har då också möjlighet att antingen bestrida eller medge skulden.

Om skulden medges kommer kronofogdens beslut i ärendet att fungera som en exekutionstitel och kronofogden kan då hjälpa dig att få betalt, exempelvis genom utmätning av svarandens egendom (3 kap 1 § 8p utsökningsbalken).

Skulle svarande däremot bestrida din ansökan om betalningsföreläggande kan kronofogden inte göra något annat än att, med ditt medgivande lämna över ärendet till tingsrätten (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning) där du i så fall stämmer personen som du lånat ut pengar till.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare