Hur ska jag göra för att min dotter ska få det utdömda skadeståndsbeloppet utbetalt från gärningspersonen?

Min dotter har råkat ut för ett bott och gärningsmannen har blivit dömd i tingsrätten att betala skadestånd till henne. Gärningsmannen har inte betalt skadeståndet och ber mig "dra åt helvete" när jag frågat honom. Ska jag finna mig i det här? Vad ska jag göra? Lämna in en stämningsansökan till tingsrätten? kostar det något? Kontakta kronofogden? Vad kan dom göra? osv hjälp. ( min dotter var 11 år och blev nersprungen av en gärningsman i samband med ett gripande av honom. Hon gjorde sig illa och blev tilltuffsad psykiskt. Jag har svårt att acceptera och förklara för min dotter, som i dag är 14 år, varför den som struntar i sin dom om skadestånd ska komma undan med det).

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Först kommer jag att förklara hur det brukar gå till när en dom fallit som ger en person rätt till skadestånd från en gärningsperson. Sen kommer jag att ge ett råd om vad du kan göra nu.

Hur det ska gå till efter att en domstol fastslagit en gärningspersons skadeståndsskyldighet

Efter att en domstol fastslagit en gärningspersons skadeståndsskyldighet gentemot din dotter, är det inte i första hand en sådan sak som du själv måste kräva honom på.

Att gärningspersonen har dömts att betala skadestånd innebär dock inte att skadeståndet automatiskt betalas ut. Domstolen skickar dock en kopia av domen till Kronofogden. Därefter hör Kronofogden av sig och frågar om det önskas hjälp med att få skadeståndet utbetalat. Om den som har rätt till skadestånd svarar ja kontrollerar Kronofogden gärningspersonens ekonomiska situation. Har denne tillgångar ser till Kronofogden till att den summa som ska betalas i skadestånd betalas till den som har rätt till skadestånd.

Det som dock kan hända är att gärningspersonen har en dålig ekonomi och helt enkelt inte har betalningsförmåga.

I andra hand, om gärningspersonen inte kan betala ut skadestånd, är tanken att den som har rätt till skadestånd istället ska försöka få ut ersättningsbeloppet genom sin försäkring istället.

I tredje hand, om personen inte har någon försäkring som täcker denna typ av situation, kan denne istället ansöka om brottsskadeersättning. Regler om brottsskadeersättning hanteras i brottsskadelagen. Brottsskadeersättning blir aktuellt först när de två andra möjligheterna (skadestånd och försäkringsersättning) prövats utan framgång, 10 § brottsskadelagen.

Det finns vissa beloppsgränser för hur mycket pengar som kan betalas ut genom brottsskadeersättning, 14 § brottsskadelagen. Anledningen till detta är att det är olika regler som gäller för hur skadestånd, försäkringsersättning och brottsskadeersättning bestäms. Du kan läsa mer om det här.

Det är även något som Brottsoffermyndigheten kan förklara närmare om vad som gäller i just din dotters fall.

Det finns även en tidsgräns som träder in efter 3 år efter att domen blev gällande, då det är för sent att ansöka om brottsskadeersättning. Denna gäller dock inte er eftersom din dotter fortfarande är under 21 år, så det ska inte vara något problem för er att ansöka om brottsskadeersättning, 15 § 2 st brottsskadelagen.

Här och här finns mer information att läsa om möjligheterna.

Sammanfattning och råd

Jag rekommenderar att du först kontaktar Kronofogden för att se om de kan hjälpa dig kontrollera om gärningspersonen har tillgångar och i så fall se till att du får skadeståndsbeloppet utbetalt av honom. Det du gör är helt enkelt att ansöka om att skadeståndsdomen blir verkställd och det gör du här. Längst ner på sidan i länken står hur du på olika sätt kan kontakta Kronofogden om du skulle behöva hjälp.

I andra hand rekommenderar jag att du kontaktar ert försäkringsbolag för att se om det går att få ut pengarna därigenom. I och med att det finns en dom finns också det dokumentet att visa upp för försäkringsbolaget som bevis.

I tredje hand rekommenderar jag att du ansöker om brottsskadeersättning. Du hittar både instruktioner om hur du ska gå tillväga samt själva blanketten på den här sidan.

Det är som sagt viktigt att du verkligen har försökt med de två ovannämnda möjligheterna först och inte hoppat över dem, då det är ett krav att man har försökt att utnyttja dem för att sen i sista hand vända sig till Brottsoffermyndigheten. Skulle detta alternativ bli aktuellt kan du alltid ringa och be dem om hjälp gällande att fylla i ansökningsblanketten om du är osäker på något gällande det.

Tänk också på att det kan bli ett annat belopp utbetalt i försäkringsersättning eller brottsskadeersättning än vad som bestämts i skadeståndsdomen, detta då de olika ersättningarna omfattas av olika regler.

Jag hoppas du känner att du fått hjälp, annars får du gärna ställa en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare