Hur ska jag ta över halva huset och tjänar vi på att gifta oss?

Precis blivit sambo med en man som har två barn och själv har jag tre barn.

Frågeställning 1: Min sambo äger huset som vi bor i men han vill att vi ska äga det tillsammans. Frågeställningen vi står inför är om han ska ge mig halva huset i gåva samt att jag tar över hälften av lånen (vi har koll på att den dagen husets säljs så åker även jag på vinstskatt) eller om jag ska köpa in mig i huset till satt marknadsvärde. Vilket alternativ är mest fördelaktigt?

Frågeställning 2: Finns det någon fördel för oss att gifta oss sett ur ekonomiskt och juridiskt perspektiv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga

Huset

Fastighetsskatten beror på hur mycket han har betalat för huset. Reglerna om fastighetsskatt återfinns i 45 kapitel Inkomstskattelag. Säg att han köpt huset för 100' och idag är det värt 200'. Då är 100' hans vinst som är skattepliktigt om han skulle sälja idag (-mäklararvoden och förbättringsarbeten på huset som får räknas av). 22/30-delar av vinsten tas upp till beskattning, och kapitalvinstskatten är 30%. Om du får halva huset (värt 100) så skattar varken han eller du på gåvan nu, men den dagen ni säljer så skattar ni båda utifrån hans inköpspris och den prisökning som skett (ni skattar på 50' var, alltså sammanlagt 100' i vinst). Om han säljer halva huset till dig, till det ökade marknadspriset, betalar du 100' för hälften av huset som är värt 200'. Då har han gjort en vinst nu och ska skatta 50'. Du har köpt ett hus för marknadspris och skattar först om du skulle sälja det och huset då när du ska sälja det har ett högre värde. Jag anser att alternativen är ekonomiskt likvärdiga, och att det är svårt för mig att säga vad som är bäst för er utifrån den information jag har, men jag hoppas att jag har hjälpt er att själva kunna fatta ett mer informerat beslut.

Är det fördelaktigt för er att gifta er?

När sambos har gemensamma barn kan det vara fördelaktigt att gifta sig, eftersom barnen då inte ärver förens båda föräldrarna är döda. Om man är sambos och har gemensamma barn ärver barnen direkt. I ert fall förstår jag det som att ni har barn var för sig, barnen har då rätt att kräva ut sitt arv när den som är deras biologiska förälder går bort, även om ni gifter er. Att gifta sig påverkar inte heller beskattningen i sverige, i övrigt vet jag för lite om er situation för att uttala mig om eventuella fördelar och nackdelar.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare