FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/12/2019

Hur ska jag undvika arv i största mån vid arv av fastighet i Finland?

Hej!

Min fråga gäller bodelning. Min mamma dog 2011. Min pappa ärvde allt efter mamma. Inklusive en fastighet i Finland värd ca 300 000 Euro. Allt finns upptaget i bouppteckningen efter mammas död.

För att slippa betala arvsskatt, ca 17%, på fastigheten i Finland den dag pappa dör funderar vi på två alternativ som skulle bli mer ekonomiskt fördelaktigt. Alternativen har vi får från jurist i Finland. Det ena alternativet är att jag köper fastigheten och betalar en slags stämpelskatt om ca 4 % på köpeskillingen. Det andra är att, och här är min fråga, pappa och jag gör en bodelning där jag i min del får fastigheten i Finland och han resten. I Finland finns ingen skatt på bodelning och därför blir det alternativet mest ekonomiskt fördelaktigt.

Kan pappa och jag göra en bodelning eller är det endast mellan makar/sambos? Kanske är det för sent då mamma dog 2011?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Bodelning görs inte i denna situation
En bodelning görs antingen i ett samboförhållande eller i ett äktenskap och då främst när ett sådant förhållande upphör antingen genom någons bortgång eller att man väljer att gå skilda vägar. Att göra en bodelning mellan dig och din pappa är därmed tyvärr inte möjligt då ni inte uppfyller dessa krav. Däremot hade det varit möjligt att göra en bodelning mellan dina föräldrar då din mamma gick bort för att utreda hur mycket som tillhörde din pappa och hur mycket han ärvde av henne. En sådan bodelning hade dock inte förändrat den situation som ni nu står inför, eftersom fastigheten ändå hade tillhört din pappa precis som den gör nu. Problemet är ju helt enkelt att du vill överta fastigheten utan att behöva betala så mycket skatt. Detta går tyvärr inte att lösa genom en bodelning.

Köp eller gåva
De enda två alternativen som jag kan tänka mig utöver att du ärver fastigheten vid din pappas bortgång är att du antingen köper fastigheten, precis som du har blivit rekommenderad, alternativt får den i gåva av honom. Om ni väljer att gå på gåvoalternativet kommer det dock ske en gåvobeskattning av fastigheten på ungefär 37 100 euro om man går utefter vad Vero skatts hemsida säger (finska skatteverket). Detta framgår av 18-19 a §§ i Finlands lag om skatt på arv och gåva.

Det verkar därför som att det första förslaget där du väljer att köpa fastigheten blir mer förmånligt ur beskattningssynpunkt.

Avslutning
Tyvärr kan jag inte se att en bodelning mellan er skulle kunna bli av, utan mitt råd är att istället gå på alternativet att köpa fastigheten och då betala stämpelskatt på 4 %.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare