Hur ska jag veta vad man kan begära i skadestånd för olaga hot?

Hej,

Jag har blivit utsatt för olaga hot och då åklagaren väckt åtalat gärningsmannen. Nu har jag fått hemskiclst blankett om sladestånd och undrar hur mkt bör man begära för olaga hot och kränkning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsoffermyndigheten kan ge vägledning
Kränkningsersättningen bestäms med utgångspunkt i hur brottet du blivit utsatt för gått till. Det är därför såklart omöjligt att på förhand avgöra exakt var ersättningsnivån ligger i varje enskilt fall. Men det går att genom tidigare avgjorda ärenden ta reda på var nivån brukar ligga på, och vad som därmed är rimligt att kräva i ditt specifika fall.

Brottsoffermyndigheten har på sin hemsida ungefärliga uppskattningar på var ersättningsnivån ligger för olika typer av brott. Myndigheten har också en så kallad referatsamling där myndighetens avgöranden har sammanställts för att ge en bild av hur ersättningsanspråk brukar bedömas. Även om det är en domstol och inte Brottsoffermyndigheten om kommer avgöra hur mycket du kan få i ersättning (myndigheten är bara till för att betala ut skadestånd ifall gärningsmannen inte har tillräckligt mycket pengar) så kan deras avgöranden ändå ge en bild av vilka omständigheter som påverkar ersättningsnivån.

Av hemsidan och referatsamlingen framgår det att ersättningsnivån för olaga hot ligger på 5 000 - 7 000 om det är ett verbalt eller skriftligt hot. Har gärningsmannen även använt vapen för att hota ligger det på 10 000 - 15 000. Vad som påverkar ersättningsnivån inom dessa spann är till exempel om det rör sig om väldigt många hot samt om gärningsmannen rört vid offret med vapnet. Du kan kolla igenom referatsamlingens avsnitt "frihet- och fridsbrott" och underrubriken "olaga hot" för att se om du hittar något beskrivet fall som liknar det du har varit utsatt för samt jämföra vad de fick i skadestånd.

Du kan även fråga åklagaren
En annan möjlighet är att informera åklagaren om att du vill begära skadestånd, men att du gärna vill ha hjälp med att bestämma ersättningsnivån. Om det går att hinna med detta innan rättegång så finns det en möjlighet att diskutera saken med henne eller honom och därmed få hjälp med vad det är rimligt att kräva i just ditt fall.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare