Hur ska man rättvist sälja till sina barn?

Vi är ett gift par som börjat fundera över vår sommarstuga när vi inte orkar med skötseln. Vi har 2 barn gemensamt. En är intresserad. Hur går man tillväga så det blir rättvist. Vi vill inte skänka bort hela värdet utan tänkte ev. en del på varje barn och en del på min make och mig gemensamt. Ska den som vill ha huset köpa ut oss andra? Värderar man huset eller går vi på taxeringsvärdet? Det barnet som inte vill ha huset vill ju ha så mycket som möjligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Resultatet av försäljningen kan påverka ett kommande arv, frågor om arv regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Först ska nämnas att värderingen av huset görs efter marknadsvärdet, men hänsyn ska tas till eventuell skatt. När ni säljer huset kan detta påverka värdet på era tillgångar och i så fall vidare påverka arvet för era barn. Det finns olika alternativ för att lösa ert dilemma.

Alternativ 1

Ett är att sälja huset till det barnet som vill ha huset. Om ni säljer det till ert barn för marknadspris har ni inte gjort någon förlust, d.v.s. era tillgångar är värda lika mycket som innan. I det fallet har inte arvets storlek förändrats och det andra barnet kommer ärva lika mycket som innan och alltså inte bli påverkad av försäljningen. Om ni säljer det till ett underpris räknas det som förskott på arv och ska räknas av från ett senare arv. Detta går att om man gör klart vid försäljningen att det inte ska anses som förskott på arv.

Alternativ 2

Ett annat sätt är att ni ger bort en del av huset till vart barn, som du föreslagit i din fråga. Ni kan behålla en egen del eller ge bort hela värdet, det kommer inte påverka förloppet mer än vad det skulle kosta det ena barnet att köpa loss huset från det andra. Om ni ger lika stora delar till barnen kommer detta visserligen påverka era tillgångars värde och då i förläningen ett kommande arv, men efter som att barnen fått lika mycket i förskott genom gåvan blir det ändå inga problem för dem. I detta fallet kan barnet som vill ha huset köpa loss de delar som ägs av er andra, precis som du föreslagit (6 kap 1 § ÄB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare