Hur ska skatten fördelas från en husförsäljning vid bodelning?

Min man och jag har skilts. Vi ska sälja lägenheten och dalar pengar enligt lagar. Förstår att vi måste betala skätt. Men måste jag betala på vinst, när det var han som köpt lägenheten? OK, vem ska jag pratar med för att veta hur mycket och när ska jag betala skätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning ska man dela lika på alla tillgångar som inte är enskild egendom. Husets effektiva värde som tillgång är lägre än husets marknadsvärde, detta för att bland annat skatt tillkommer. När ni ska dela på huset i er bodelning ska ni dela på husets effektiva värde, dvs ni kommer att dela på skattekostnaderna. Vem som köpt huset spelar ingen roll. På skatteverkets hemsida finns information om hur skatten räknas ut.

Ett exempel

Om huset säljs för 2 000 000 och vinstskatten är 200 000, finns 1 800 000 efter skatt. Det är detta värde som ska delas på, ni kommer alltså i så fall få 900 000 var.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare