Hur skattar man på försäljning av andelar i ett hus?

Hej Min son o hans sambo har separerat och han ska "ta över" lån och hus.

De pratar om att hon ska betala skatt för vinst nu när hon får pengarna. Kan man göra detta? Görs det inte alltid vid en försäljning? (även om detta är en typ av försäljning?) Jag är rädd att min son då får betala skatt två gånger?

Tack snälla

Med vänlig hälsning

Annelie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i Inkomstskattelagen (IL).

När man säljer ett hus ska man betala skatt, detta gäller även vid försäljning av andelar i hus. Om din son då betalar mer för hans före detta sambos del av huset än hon betalande när hon köpte det ska hon betala skatt på den vinsten. Skatt beräknas som skilnaden mellan inköpspriset + förbättringsutgifter och försäljningspriset (44 kap 13 + 14 § IL). Det värdet som din son betalar blir det nya anskaffningsvärdet för den delen av huset. Detta läggs sedan ihop med den han betalade för sin del när han köpte den och blir tillsammans anskaffningsvärdet för huset (44 kap 14 § IL). Om han sedan säljer huset kommer han betala skatt på det värde som överstiger anskaffningsvärdet (vad han betalade när han köpte sin första halva plus vad han nu betalar till sin före detta sambo). Det kommer alltså inte ske någon dubbelbeskattning.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare