FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/07/2019

Hur skriver jag en skadeståndsansökan?

Kommunen har bett mig komma in med en skadeståndsansökan

Hur skriver jag en sådan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I ditt fall har jag ingen vetskap om vad det eventuella skadeståndet avser varför jag ger dig en generell genomgång av vad en ansökan om skadestånd kan innehålla.

Din ansökan bör innehålla:

- Ditt namn, personnummer, adress
- Vem skadeståndskravet riktar sig mot (t.ex. mot kommunen)
- Beskrivning av vad som hänt eller om någon gjort fel.
- Vad händelsen/felet inneburit för dig.
- Hur mycket skadestånd du kräver och hur du kommit fram till den summan. Skicka gärna med kopior på ev kvitton eller andra utlägg som styrker ditt skadeståndsanspråk.

Om du vill ha hjälp med att formulera en skadeståndsansökan eller diskutera mer exakta formuleringar kan en jurist på Lawlines juristbyrå hjälpa dig. Om du är intresserad av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för ett kostnadsförslag.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare