Misshandel och hemfridsbrott

Hej,

Jag ska skriva en stämningsansökan kring en misshandel och har lite frågor. Bakgrunden till yrkandet är att två personer bröt sig in i mitt och mina 2 kompisars rum och därefter fick jag ett hårt slag i ansiktet. Personen som slog är dessutom en erfaren boxare. Vad kan jag skriva på yrkande samt önskemål om handläggning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag beklaga din situation, jag hoppas att min rådgivning kommer underlätta det hela något.

Eftersom det rör sig om en misshandel (3 kapitlet 5 § brottsbalken) och eventuellt ett hemfridsbrott (4 kapitlet 6 § brottsbalken) ska inte en stämningsansökan skrivas utan du behöver polisanmäla då dessa brott faller under allmänt åtal. Polisen behöver alltså utreda de misstänkta brotten. Polisen inleder då en förundersökning. En åklagare (som i detta fall har åtalsplikt då dessa brott som sagt faller under allmänt), kommer sedan väcka åtal om hen anser att det föreligger tillräckliga skäl för en fällande dom (20 kapitlet 6 § rättegångsbalken).

Man har rätt till skadestånd om personen som utsatt en annan person för misshandel dömts för brottet. Det finns även undantag där man ändå kan få brottsskadeersättning även om själva förundersökningen lagts ner.

För att hemfridsbrottet ska vara aktuellt måste gärningsmannen antingen intränga eller kvarstanna i bostaden olovligt, samt ha uppsåt till att olovligen intränga eller stanna kvar. Med olovligen menas att det alltså saknas ett samtycke från de som bor i bostaden, vilket jag behöver mer information om för att kunna fastställa om det stämmer i ert fall. Det brott som jag däremot kan fastställa utifrån din beskrivning är att det rör sig om en misshandel.

Sammanfattning

Min rekommendation till dig är alltså att du först och främst polisanmäler detta, men att du också frågar om det är möjligt att få biträdas av ett målsägarbiträde, det vill säga en advokat eller jurist. På så sätt kan hen vara behjälplig under polisens förundersökning samt under en eventuell rättegång. Du kan dessutom få svar på fler frågor som dyker upp.

Jag hoppas att det löser sig! Du är varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline vid fler funderingar.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare