FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2019

Hur skriver man gåvobrev om en fastighet?

Hej. Jag och min mamma äger 50% var av en fastighet, min mamma vill skriva över sin del på mig, så jag står som ensam ägare till fastigheten. Det finns inga lån på fastigheten och jag är ensam arvinge till min mamma . Hur går vi tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Din mamma kan upprätta ett gåvobrev där det står att du ska få hennes del av fastigheten. För gåva av fastighet gäller vissa formkrav för avtalet JB 4:29, detta är samma formkrav som för köp av fastighet JB 4:1. Avtalet ska undertecknas av er båda, det ska finnas uppgift om köpeskillingen (om det är en gåva är det en uppgift om att ingen ersättning lämnas), och förklaring om vilken fastighet det gäller och att denna överlåtes till dig. Du ska sedan söka lagfart hos lantmäteriet för hela fastigheten. På vår hemsida kan ni också köpa ett gåvobrev för fastigheten, ni får då steg för steg instruktioner om hur ni ska fylla i gåvobrevet för att det ska bli korrekt, länk här.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare