Hur smidigast köpa ut sambo?

Hej,

Jag och min sambo ska separera. Vi äger 50% var av huset. Jag vill bo kvar och vill köpa ut henne. Vad är smidigaste sättet att gå tillväga. Är det att hon ger sina 50 % i gåva till mig, och jag ger henne pengar i gåva? För att slippa skatten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det finns framförallt två sätt man kan gå till väga när du ska köpa ut din exsambo ur huset. Det går inte att lösa det på det sättet du beskrev eftersom det inte skulle vara att anse som en gåva utan ett köp. För att något ska anses som en gåva i juridisk mening krävs gåvoavsikt. Det vill säga att syftet med transaktionen är att berika den andra utan att kräva något tillbaka. I situationen du beskriver finns alltså ingen gåvoavsikt.

Genom bodelning

När man avslutar ett samboskap kan man göra en bodelning om någon av er begär det, men det är inget krav på det (8 § sambolag). För att bostaden då ska omfattas i en bodelning krävs att den är införskaffad för att användas gemensamt (3 § sambolag). Om ni båda är överens om att det är du som ska köpa ut din sambo så ger ni bostaden ett marknadsvärde (förslagsvis efter en värdering av en mäklare), sen från den vinsten som skulle uppkommit beräknar ni en fiktiv reavinstskatt på 22 % (den är endast fiktiv eftersom det inte sker en försäljning utan en bodelning) som dras av från marknadsvärdet. Sedan delas den summan lika er emellan och det blir det belopp som du ska ersätta sambon med.

Jag har här nedan ett exempel:
Försäljningspris 4 000 000 kr = Marknadsvärde + renoveringskostnader – mäklarkostnader
Inköpspris 3 000 000 kr = Vad ni köpte huset för.

Försäljningspris 4 000 000 – Inköpspris 3 000 000 = Vinst 1 000 000 kr

Reavinstskatt: 22 % av vinsten 1 000 000 = 220 000 kr

Nettovärde: Försäljningspris 4 000 000 – reavinstskatt 220 000 = 3 780 000

Det du ska lösa ut ex-sambon med: 3 780 000 / 2 = 1 890 000

Utan bodelning

Eftersom en bodelning vid avslutande av samboskap inte krävs enligt lag så kan du och din sambo även komma överens själva om hur ni ska genomföra köpet. Det gäller även om den inte införskaffats för gemensamt bruk men ni äger 50 % ändå (t.ex. om den ena av er köpte in er i den andres bostad). Då kommer dock din sambo som blir utköpt behöva betala skatt på den eventuella vinst hon gör (44 kap. 13 § inkomstskattelag).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare