Hur stark bevisning krävs för att styrka avtalat pris mellan två privatpersoner?

Om två privatpersoner gör upp om priset vid försäljning/köp av en begagnatvara (via annonssajt) som skickas via post och köparen sedan vägrar betala en del utav köpesumman vad krävs då av mig som försäljare för att bevisa det ursprungliga överenskomna priset? All kommunikation har skett via mejl och SMS och finns således dokumenterad men något regelrätt köpeavtal finns inte. Alla transaktioner finns loggade i och med att de skett elektroniskt.

Köpet delades in i handpenning, huvudsumma och efterhandspenning, utifall varan hade varit skadad. Köparen hävdar att efterhandpenningen inte var överenskommen men har inte gjort några invändningar på varans skick. Min bedömning är att dokumentationen bekräftar mitt krav men frågan är vad en tingsrätt skulle säga. Jag har alltså prövat med Kronofogden varvid köparen bestred kravet och frågan är om det är värt att gå vidare med stämningsansökan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer att utgå ifrån att du varit uppriktig, och inte utelämnat några omständigheter som är relevanta för frågan. Vidare tolkar jag din fråga på så vis, att du vill veta hur stark bevisningen måste vara för att du skall vinna tvisten mellan dig och köparen.

Avtal genom SMS, mail och dylikt är bindande

Den absoluta huvudregeln i svensk rätt är att avtal är bindande; den som kommit överens med någon annan kan alltså inte utan vidare dra sig ur överenskommelsen. I ert fall har ni enligt din utsaga kommit överens om ett visst pris på varan genom SMS och mail. Därefter har köparen utan att uppge någon relevant anledning vägrat betala hela priset, utan bara betalat delvis.

Att i efterhand sänka överenskommet pris är naturligtvis inte acceptabelt, och om det du säger stämmer är alltså köparen skyldig att betala hela priset.

Bevisläget framstår som gynnsamt för dig

Ett vanligt problem i avtal mellan privatpersoner är att det inte finns någon dokumentation i efterhand, vilket innebär problem om det uppstår en tvist. I ert fall finns det dock dokumentation, i form av mail, SMS och så vidare. Det finns dessutom elektronisk bankhistorik som styrker de olika transaktionerna.

Det är den som vill ha betalt som har bevisbördan för att han har ett legitimt krav på betalning. Såsom jag förstår dig har du haft kontakter med köparen i form av SMS, mail, och dylikt, varvid ni kommit överens om ett visst pris. Du har dessutom transaktionshistorik, som också visar på att ni fram tills nu följt ert avtal. Utan att kunna säga någonting med säkerhet, så framstår all denna elektroniska dokumentation som ganska stark bevisning, som i sig borde räcka för att bevisa att köparen är skyldig dig en viss mängd pengar, såvida inte köparen kan bevisa att ni muntligen eller underförstått kom överens om ett annat pris, eller att de är förfalskade. Kom dock ihåg att jag inte vet alla omständigheter, och att det därför inte går för mig att säga något med säkerhet!

Iaktta i vart fall försiktighet, och gå igenom allt material innan du inleder en process

Även om bevisläget enligt min spontana bedömning verkar bra för din del, så råder jag dig ändå att vara försiktig. Innan du går vidare med en process, försök att läsa igenom era avtalsförhandlingar en gång till. Kanske är det så att köparen missförstått er konversation, och läst det som att priset är lägre än vad det är? Hans agerande antyder ganska starkt att han anser sig ha rätten på sin sida, och om avtalet visar sig vara oklart i fråga om priset kan du få allvarliga problem när saken väl når domstolen.

Om du ändå känner att du vill gå vidare, råder jag dig även att anlita ett ombud. Du är naturligtvis välkommen att ta kontakt med Lawlines jurister för mer rådgivning.

Sammanfattning

Avtal är som huvudregel bindande. Ni har kommit överens om ett visst pris, och köparen är då skyldig att betala detta. Era konversationer och mail borde enligt min förvisso osäkra bedömning räcka som bevisning för att ni kommit överens om just det priset. Innan du börjar en process, bör du dock noggrant gå igenom allting och säkerställa att köparen verkligen inte har något som helst fog för sin uppfattning. När du gjort det och fortfarande vill gå vidare med tvisten, råder jag dig vidare att anlita ett ombud.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare