Hur stor andel ärver jag efter min mans bortgång?

Min man har avlidit. Han har en son från ett tidigare äktenskap. Vi har 2 gemensamma barn.

Jag äger 50% av huset.

Mina frågor är:

Ärver jag hälften av min mans del?

Ärver våra gemensamma barn och särkullebarnet då resterande (1/4) del?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vad som gäller vid arv finner du i Ärvdabalken. Jag förutsätter av din fråga att det inte finns något testamente inblandat och att ni två var gifta.

Din man hade alltså tre barn - A, B och C. A är din mans son från det tidigare äktenskapet, medans B och C är era gemensamma barn.

A, B och C är din mans bröstarvingar och de har rätten att dela på hans kvarlåtenskap. De har en laglott om 1/3 var av kvarlåtenskapen (se 2 kap 1 § ärvdabalken).

Eftersom du och din man var gifta så ska den först avlidna makens (det vill säga, din man) kvarlåtenskap som utgångspunkt tillfalla den efterlevande maken (det vill säga, dig) innan kvarlåtenskapen går till bröstarvingarna (se 3 kap 1 § Ärvdabalken). Detta gäller däremot inte särkullsbarn (det vill säga A, din mans son från ett tidigare äktenskap). A har en rätt att välja om han/hon vill få ut sitt arv efter sin avlidna förälder direkt vid dennes bortgång, eller om de vill avstå sitt arv till förmån för efterlevande make. Skulle A välja att avstå kommer A:s del av kvarlåtenskapen gå till dig (som efterlevande make) och kommer då få vänta med att få ut sitt arv tills du har gått bort (se 3 kap 9 § Ärvdabalken).

Era gemensamma barn, B och C, ärver alltså 2/3 av din mans kvarlåtenskap. Detta kommer däremot att tillfalla dig till en början eftersom ni var gifta, medans resterande del (1/3) tillfaller A.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare