Hur stor andel ärver särkullbarn om det finns en efterlevande make?

Hej! Min pappa gick bort nyligen, han är gift med en kvinna som inte är min biologiska mamma vilket

Innebär att jag som särkullsbarn har rätt till arv omgående om jag begär jämkning. Hur stor är min andel av arvet, är det min pappas 50% av hela totalen eller är det något annat? Hans fru säger att jag har rätt till 25% och hon 75% stämmer det och är det på precis allt?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barns arvsrätt regleras i ärvdabalken (2 kap. 1 §). Som utgångspunkt är barns arvsrätt underordnad efterlevande makes arvsrätt (3 kap. 1 och 2 §), men precis som du är inne på har du som särkullbarn företräde om du så väljer (3 kap. 1 och 9 §).

Om du är din pappas enda barn får du som huvudregel hela kvarlåtenskapen från honom, d.v.s. hela 50% av totalen som du säger (2 kap. 1 § andra stycket). Det är din s.k. arvslott. Om din pappa upprättat ett testamente kan det minska arvet som ska till dig, dock bara med hälften. Den andra hälften utgör din laglott, som skyddas av lagen (7 kap 1 §). Din laglott är alltså hälften av din arvslott.

Hur stor andel har du rätt till?

Det låter som att hans fru uppfattat det som att du endast har rätt till din laglott av någon anledning. Kanske din pappa faktiskt skrivit ett testamente och minskat din arvslott med hälften på detta sätt, i vilket fall de behöver delge dig och ge dig chansen att godta eller klandra testamentet (14 kap. 4 § ärvdabalken). Det är också möjligt att hon missuppfattat bestämmelsen om särkullbarns rätt, och fått intrycket att du endast kan få ut din laglott, den av lagen skyddade delen av din arvslott. Så är dock inte fallet, det står uttryckligen "arvslott" i lagtexten (3 kap. 1 §).

Det enda som kan gå före är om din pappas fru annars skulle lämnas med alltför små egna tillgångar. Lagen ställer upp ett minimiskydd för den efterlevande maken som går ut på att denne om möjligt åtminstone ska äga egendom till ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken). Det är dock ett så lågt ställt skydd att det sällan blir aktuellt, oftast överskrider efterlevande makes totala egendom den gränsen ändå.

Är det på precis allt?

Uppdelningen på 50% av totalen förutsätter att din pappa och hans fru inte hade enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken), som inte ingår i bodelningen mellan makar (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Hade din pappa enskild egendom ska det läggas till ditt arv, utan att räknas med i din pappas 50% av "totalen". På samma sätt ska hans frus eventuella enskilda egendom inte räknas med i "totalen" utan går direkt till henne.

Sammanfattningsvis

Din andel av arvet är alltså din pappas 50 % (plus eventuell enskild egendom), och inte endast 25% som hans fru menar, förutsatt att det inte exempelvis finns ett testamente eller din pappas fru annars skulle lämnas med alltför små tillgångar.

Lycka till, och tveka inte att återkomma med en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare