Hur stor andel av bostadsrätten måste man äga för att ha rätt att bo där?

Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andrahand, men styrelsen går bara med på att jag hyr ut den i 6 månader. Jag tänkte sälja en del av bostaden till hen, så att hen kan bo kvar. Men jag vill sälja en så liten del som möjligt. Vad är lägsta möjliga del? Funkar 0,1%?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstiftning som anger hur stor andel du måste sälja för att bostadsföreningen ska godkänna att personen som hyr din lägenhet ska få bo kvar. Det regleras istället i din bostadsförenings egna regler. Det skiljer sig alltså från förening till förening så jag rekommenderar att du pratar med föreningen för att ta reda på vad som gäller.

Med vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare